Blog ogólnotematyczny

Czytaj z nami wiele informacji

owoce w koszyku
Zdrowie

Dlaczego tak naprawdę warto jeść owoce?

Czy jedzenie owoców faktycznie jest takie zdrowe? Zewsząd słyszymy by je spożywać, ale czym tak naprawdę się odznaczają i co sprawia, że warto je jeść? Mówi się, że owoce i warzywa mają mnóstwo wartości odżywczych i korzystnie wpływają na nasze zdrowie. Owoce są źródłem wielu niezbędnych witamin i składników odżywczych. Są również dobrze znane ze swojej niskiej kaloryczności. To ostatnie sprawia, że owoce są wspaniałą przekąską, która pomaga utrzymać zdrową wagę. Mogą przeciwdziałać rozwojowi niektórych chorób, wspomagają leczenie otyłości i spowolniają procesy starzenia się organizmu, a także mają działanie ochronne. Co jednak sprawia, że są tak wspaniałe i jak dokładnie są w stanie nam pomóc? Tego dowiecie się w tym artykule.

Owoce są wspaniałym źródłem witamin

Owoce są doskonałym źródłem witamin, które mogą przynieść korzyści Twojemu zdrowiu. Nie bez powodu utarło się hasło “owoce i witaminy”. Są one bogate w składniki odżywcze i niskokaloryczne, co oznacza, że są dobrym wyborem dla zdrowej diety. Owoce są jednym z najlepszych naturalnych źródeł bogatym w witaminy. Do tego są niezwykle smaczne. Jakie witaminy możemy znaleźć w owocach?

  • witamina A: Ta witamina pozwala zachować ostry wzrok i pozwala zachować zdrowe zęby. Promuje również wzrost i zapobiega degeneracji komórek, co prowadzi do szeregu korzyści zdrowotnych. Znajdziemy ją w wiśniach, pomarańczach, a nawet brzoskwiniach.
  • witamina B: Ten rodzaj witaminy pomaga naszemu organizmowi zwalczać infekcje i utrzymywać prawidłowe ciśnienie krwi. Choć głównym źródłem witaminy B jest wątroba wołowa to wciąż możemy znaleźć ją w owocach. Na przykład pomarańcze są dobrym źródłem witaminy B6.
  • witamina C: Najbardziej znana jako witamina kwaśnych rzeczy, witamina C jest rozpuszczalnym w wodzie przeciwutleniaczem, który wspiera nasz układ odpornościowy. Wpływa także na gojenie się ran. Witaminę C można znaleźć w owocach cytrusowych, takich jak pomarańcze i cytryny.
  • witamina E: Nie bez powodu nazywana jest „witaminą młodości” i jest jednym z najważniejszych antyoksydantów. Tworzy również ochronną tarczę, uczestniczy w procesie odtruwania organizmu i opóźnianiu procesów starzenia. Pomaga zmniejszyć uszkodzenia naczyń krwionośnych i ryzyko powstawania chorób nowotworowych. Znajdziemy ją głównie w jagodach, jeżynach i malinach.
  • witamina K: Jest potrzebna przy budowaniu tkanki kostnej i procesie krzepnięcia krwi. Ma także cenne właściwości antybakteryjne, przeciwgrzybiczne i przeciwbólowe. Najwięcej witaminy K mają w sobie kiwi, jeżyny, jagody oraz granat.

Błonnik w owocach

Błonnik pokarmowy znajduje się nie tylko w warzywach. Występuje również w owocach, które są częścią zdrowej diety. Błonnik pomaga obniżyć ryzyko chorób serca, cukrzycy i raka okrężnicy poprzez obniżenie poziomu cholesterolu we krwi i utrzymanie prawidłowej wagi. Sporo błonnika zawierają gruszki, śliwki, morele czy też jabłka. W przypadku jabłek najwięcej błonnika zawiera skórka tego owocu, dlatego warto jej nie obierać, a zamiast tego, lepiej ją spożyć. Spożywanie owoców i warzyw to dobry sposób na uzyskanie zalecanej ilości błonnika w diecie.

Owoce są niskokaloryczne

Owoce są bogate w składniki odżywcze i bardzo niskokaloryczne. Kaloryczność owoców jest znikoma. Pokarmy o dużej zawartości kalorii nie powinny być spożywane codziennie, ponieważ mogą powodować przyrost masy ciała i różne inne zagrożenia dla zdrowia. Na szczęście na tym polu owoce wypadają świetnie. Wyjątkiem są tu może winogrona, banany i daktyle. Owoce składają się głównie z wody (ok. 80%) oraz węglowodanów. Tłuszcz w owocach występuje w minimalnych ilościach, dzięki czemu owoce mogą być spożywane przez każdego, nawet przez osoby na diecie niskokalorycznej. Wyciskanie soku z owoców to dobry sposób na nawodnienie w upalne dni i jest alternatywą dla słodkich napojów gazowanych. Arbuz, melon, truskawki lub pomarańcze pomagają utrzymać nawodnienie, a także zapewniają cenne korzyści zdrowotne.

Owoce to zdrowa przekąska – po prostu je jedz!

Każdy z nas ma czasem ochotę coś przekąsić i nie ma lepszej alternatywy niż owoce. W szczególności te zebrane prosto z krzaka, lub drzewa będą przepyszną przekąską dla każdego – bez względu na wiek, stan zdrowia czy też dietę. Jest tak wiele powodów, dla których warto jeść owoce! Zawierają mnóstwo witamin i składników odżywczych, które mogą pomóc Twojemu organizmowi działać w najlepszym wydaniu. Owoce takie jak truskawki i jagody mają niską zawartość cukru, dzięki czemu zawierają więcej dobrych składników – przeciwutleniaczy i fitochemikaliów. Są również pełne błonnika (który pomaga w zdrowiu układu pokarmowego), dzięki czemu świetnie nadają się na przekąski. Dodatkową korzyścią jest to, że mają mniej kalorii niż większość innych pokarmów, co oznacza, że nie będziesz czuł się winny, jedząc je między posiłkami, a naprawdę warto to robić!

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.